پرسش های متداول

  • سوالات کلی در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی
  • ثبت درخواست نماد اعتماد الکترونیکی
  • ارزیابی درخواست نماد اعتماد الکترونیکی
  • تعهد الکترونیکی /مدارک و مستندات فیزیکی
  • استعلام صلاحیت فردی
  • سوالات فنی
  • تغییر اطلاعات
  • اعطای نماد اعتماد الکترونیکی
  • مشکلات ورود به کاربری در سامانه
  • ابطال پرونده نماد اعتماد الکترونیکی
  • درخواست پروانه کسب فروشگاه مجازی
  • سوالات متداول مربوط به بخش رسیدگی به شکایت از کسب وکارهای الکترونیکی دارای نماد
  • سوالات در زمینه نظارت بر کسب و کارهای دارای نماد
سوالات کلی در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی

1.1 نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟
نشانه‌اي است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي صادر شده و به کسب و کارهاي مجازي (کسب و کار اينترنتي و موبایل) مجاز با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد؛ اين نماد پس از بررسي درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقي يا حقوقي) آن براي مدت يک سال صادر مي‌گردد.
1.2 نماد اعتماد تا چه مدت اعتبار دارد؟
در حال حاضر نماد اعتماد اعتبار یکساله دارد.
1.3 ستاره‌های نماد اعتماد به چه معنی‌است؟
سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌سایت است.
1.4 نماد اعتماد بدون ستاره چیست؟
نماد اعتماد الکترونیکی (بدون ستاره) با هدف تسهیل فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی کوچک و نوپایی که موفق به رعایت تمامی الزامات تعریف شده در فرایند نماد اعتماد الکترونیکی نشده‌اند، اعطاء می شود.
1.5 آیا نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز تعلق می گیرد؟
بله. در حال حاضراعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز نیز تعلق می گیرد. کلیه فعالان کسب و کارهای الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز ، جهت ثبت نشانی فعالیت خود و آغاز فرآیند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می توانند با مراجعه به سامانه نمادو ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند. همچنین کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیز می‌توانند با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند.
1.6 آیا قبل از دریافت نماد اعتماد، استفاده از عکس نماد اعتماد در سایت اشکالی دارد؟
بله. نشانه نماد اعتماد الکترونیکی یک علامت دولتی است وهرگونه جعل وسوء استفاده از آن علامت ممنوع و مشمول احکام جعل علامت دولتی است . استفاده از تصویر نماد به جای نشانه آن مصداق جعل می باشد و ضمانت اجراء کیفری دارد.
1.7 چه اطلاعاتی درباره کسب و کار اینترنتی مربوطه در پروفایل لوگوی نماد نمایش داده می‌شود؟
در صورت احراز شرایط دریافت نماد اعتماد و اخذ این مجوز، اقلام اطلاعاتی زیر به صورت عمومی در پروفایل شما در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد: نام کسب و کار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطا شده، نام صاحب امتیاز، آدرس کسب و کار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی.

ثبت درخواست نماد اعتماد الکترونیکی

2.1 کسب و کارهای اینترنتی چه هنگام می باید برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی اقدام نمایند؟
پس از راه اندازی کامل کسب و کار اینترنتی می باید درخواست نماد اعتماد الکترونیکی را ارائه نمایند.
2.2 چه وب‌سایت‌هایی مجازند که درخواست نماد را ارایه دهند؟ (دامنه شمول نماد اعتماد چه وب‌سایت‌هایی را دربر می‌گیرد؟)
وفق فصل سه دستورالعمل اعطاي نماد اعتماد و نظارت بر كسب و كارهاي اينترنتي، آن دسته از کسب وکارهایی كه اقدام به عرضه كالا و خدمت از طریق وب سایت خود می نمایند و در قبال آن وجه دريافت مي‌كنند، كسب و كار اينترنتي محسوب شده و مشمول نماد اعتماد الكترونيكي مي‌گردند.
• چنانچه در وب سایت شما، کالا و خدمتی برای فروش عرضه نشده باشد، مشمول نماد اعتماد الکترونیکی نمی باشد.
• چنانچه در وب سایت شما، صرفا اطلاع رسانی پیرامون کالا و خدمت عرضه شده، صورت گرفته و امکان سفارش گذاری وجود ندارد، لذا به منظور اخذ نماد اعتماد و بهره مندی از مزایای آن، می باید نسبت به اصلاح فرایند عرضه کالا و خدمت در وب سایت خود به گونه ای که متقاضیان امکان ثبت سفارش به صورت برخط در آن وب سایت را داشته باشند، اصلاح نمایید.
2.3 اولین گام برای درخواست نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟
مراجعه به آدرس https://reg.enamad.ir/Panel
2.4 چه مراحلی برای دریافت نماد اعتماد وجود دارد؟
مراحل به طور خلاصه عبارتند از:
1) ثبت نام
2) تکمیل اطلاعات(احراز اطلاعات هویتی)
3) افزودن کسب و کار
4) تاییدیه فنی
5) احراز صحت اطلاعات کسب و کار(احراز آدرس محل فعالیت ، شماره تماس کسب و کار اینترنتی و احراز آدرس پست الکترونیکی
6) تکمیل فرم نظر سنجی
7) بررسی چک لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی
8) تعهد الکترونیکی
9) اعطای نماد
10) درج کد مجوز بروی سایت
2.5 آیا برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نیاز به مراجعه حضوری است؟
خیر.
2.6 آیا برای دریافت نماد، هزینه‌ای باید پرداخت شود؟
به موجب مصوبه شماره 288 مورخ 1397/12/05 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، نماد اعتماد الکترونیکی با اعتبار دو ساله و با دریافت هزینه 175 هزار تومانی اعطا می گردد.
2.7 کل فرایند، از زمان ارسال درخواست توسط متقاضی تا زمان اخذ نماد اعتماد، به طور متوسط چه مدت طول می‌کشد؟
تمامی فرایند ارزیابی کسب و کار در مدت زمان یکروزه انجام می‌گیرد در حالتیکه استعلامات الکترونیکی مجوزها مورد تایید و مجوزهای قانونی کسب و کار دریافت شده باشد
2.8 آیا برای ثبت درخواست، باید از مرورگر خاصی استفاده شود؟
خیر، محدودیتی وجود ندارد.
2.9 آیا آدرس پست الکترونیکی که هنگام درخواست ارایه می‌شود، باید حتما تحت دامنه وب‌سایت متقاضی باشد؟
در حال حاضر خیر.
2.10 منظور از اشخاص حقوقی غیر تجاری چیست؟
آن دسته از اشخاص حقوقی هستند که مشمول ماده 20 قانون تجارت نمی شوند.
2.11 منظور از متقاضیان دولتی چیست؟
آن دسته از وب سایت هایی که متعلق به دستگاه ها و نهادهای ملی و دولتی می باشند.
2.12 آیا اتباع غیر ایرانی می توانند نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمایند؟
بله، مشروط به:
• دارا بودن پروانه معتبر کار (اجباری) و پروانه اقامت(اختیاری)
• اخذ کد فراگیر اتباع و شرکت های خارجی از سازمان امور مالیاتی
2.13 آیا به جای نام دامنه، می‌توان IP را درج نمود؟
خیر. ثبت دامنه برای دریافت نماد اعتماد الزامی است.
2.14 آیا برای ثبت درخواست نماد محدودیت سنی وجود دارد؟
بله. حداقل سن مجاز 18 سال تمام می‌باشد. در صورتی که متقاضی دارای کمتر از 18 سال سن می باشد، ارائه حکم رشد از دادگاه الزامیست
2.15 آیا یک متقاضی می‌تواند چند پرونده درخواست دریافت نماد برای دامنه های مختلف ثبت نماید؟
مانعی ندارد. بدین جهت متقاضی باید از طریق پنل کاربری از قسمت افزودن کسب و کار دامنه های مورد نظر را اضافه نماید.
2.16 برای ثبت درخواست چه مدارکی لازم است؟
- متقاضیان حقیقی:
1) تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
2)اسناد هویتی متقاضی( شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه) تغییر یابد
- متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری):
1) تصویر آگهی روزنامه رسمی
2) تصویر اصل اساسنامه
3) آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
4)آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
5)آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت(در صورت وجود)
6)تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
- متقاضیان دولتی
تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه
2.17 چرا می باید نام کاربری و گذرواژه تستی برای ورود به وب سایت و انجام یک خرید آزمایشی ارائه گردد؟
فرایند فروش در وب سایت کسب و کارهای اینترنتی متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در بسیاری از وب سایت ها، سفارش گذاری منوط به عضویت در سایت و ایجاد یک کاربری فعال است. به منظور تسریع در ارزیابی فرایند فروش، از متقاضیان نماد اعتماد درخواست شده است نسبت به ارائه یک نام کاربری و گذرواژه تستی فعال اقدام نمایند
• کسب و کارهای اینترنتی می توانند پس از اخذ نماد اعتماد این نام کاربری و گذرواژه را غیر فعال نمایند.
• در صورتی که انجام خرید در وب سایت شما نیازمند نام کاربری و گذر واژه نیست، می توانید در فرم ثبت نام، در قسمت مربوطه، خط تیره درج نمایید
2.18 فرم های درخواست نماد اعتماد الکترونیکی را تکمیل کرده ام، اما فرایند ارزیابی پرونده ام هنوز آغاز نشده است
به احتمال بسیار زیاد، شما مراحل اعطای نماد را تکمیل نکرده اید لازم به ذکر است در پنل کاربری شما مراحلی که باید انجام پذیرد به رنگ قرمز مشخص می گردد و پس از اتمام تمامی مراحل، روی دکمه ی ارسال پروند به کارشناس را کلیک نمایید تا پرونده ارسال گردد. مادامی که پرونده ارسال نگردد، ارزیابی آن امکان پذیر نخواهد بود

ارزیابی درخواست نماد اعتماد الکترونیکی

3.1 در فرایند اعطای نماد اعتماد، کسب و کار بر مبنای چه مواردی مورد ارزیابی قرار می گیرد؟
1) احراز آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی
2) ارزیابی چک لیست الزامات نماد
3) تعهد الکترونیکی
4) استعلام صلاحیت فردی از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا
• مراحل 1، 2 به صورت موازی انجام می پذیرد
3.2 چرا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی (اعم از حقیقی، حقوقی و مشاغل خانگی) ملزم به ارایه نشانی خود جهت کسب نماد اعتماد هستند؟
مطابق با بند (ب) ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی،‌ در راستای ارایه اطلاعات موثر به مصرف‌کنندگان جهت اخذ تصمیم خرید، تمامی فروشندگان کالا و خدمت موظف به اعلام هویت، نام تجاری و نشانی خود هستند. بر این اساس، کلیه متقاضیان نماد اعتماد الکترونیکی، می‌بایست نشانی پستی خود را برای اخذ نماد ارایه نمایند. یکی از دلایل وجودی بند قانونی یاد شده، ایجاد اطمینان خاطر در مصرف‌کننده به شکلی است که اگر بنا به هر دلیلی وی بخواهد علیه فروشنده اقامه دعوا کند، نشانی او را در اختیار داشته باشد. در صورت احراز شرایط دریافت نماد اعتماد و اخذ این مجوز، اقلام اطلاعاتی زیر به صورت عمومی در پروفایل شما در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد: نام کسب و کار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطا شده، نام صاحب امتیاز، آدرس کسب و کار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی.
3.3 نحوه تایید صحت آدرس(احراز آدرس کسب و کارهای اینترنتی) چگونه است؟
کد پستی توسط متقاضی در فرم اطلاعات کسب و کار وارد می گردد و آدرس مربوطه از طریق وب سرویس متصل به سامانه پست در فرم درج می شود.
3.4 فرایند خرید استاندارد چه مواردی را شامل می گردد؟
• درج مشخصات و قیمت/تعرفه کالا و خدمت عرضه شده در وب سایت
• فراهم بودن امکان انتخاب و ثبت سفارش آنلاین در سایت برای خریداران
• ارائه اطلاعات معامله به خریدار قبل از ثبت نهایی سفارش در قالب پیش فاکتور/سبد خرید
• اخذ وجه از طریق هریک از روش های مورد تایید سیستم بانکی (آنلاین و آفلاین) و یا در محل و پس از تحویل کالا
3.5 منظور از فرآیند سفارش آنلاین چیست؟
منظور از سفارش آنلاین، فرایندی است که مشتری بتواند به صورت آنلاین و از طریق سیستم سایت شما سفارش خود را ثبت نماید. با این توضیح، وب‌سایت‌هایی که سفارش خود را از طریق ایمیل یا تلفن دریافت می‌کنند، در دامنه شمول نماد اعتماد قرار نمی‌گیرند. لازم به ذکر است که فرایند پرداخت شما، می‌تواند از هر روشی (حتی واریز وجه و ارسال فیش واریزی) انجام پذیرد، ولی ثبت سفارش باید به صورت آنلاین انجام گیرد.
3.6 آيا به فروشگاهي که فرايند خريد آن از طريق زيردامنه‌اي متفاوت از دامنه‌اي که براي آن تقاضاي نماد شده است انجام مي‌گيرد، نماد تعلق مي گيرد؟
خیر. باید برای دامنه‌ یا زیردامنه‌ای که فرایند خرید مستقیما از طریق آن انجام می‌گیرد، درخواست نماد ارایه شود. مگر در مواردی که فرایند خرید در دامنه وب سایت های طرف قرارداد شرکت پست (پست لجستیک) انجام می شود
3.7 نقص در چک‌لیست الزامات به چه معنی است؟
در Tab چک لیست الزامات، فهرستی از الزامات را مشاهده می‌نمایید که توسط ارزیابان بررسی می‌شوند و در صورتی که نقصی در آنها وجود نداشته باشد، آن الزام به صورت تأیید شده مشخص می‌شود. اما برای الزاماتی که در‌ آنها نقصی وجود دارد، به صورت تأیید نشده مشخص می‌شود و توضیحاتی در مورد آن نقص در بخش توضیحات مربوط به آن الزام ارایه می‌شود. لازم است شما آن نقص اعلام شده را رفع نمایید و پس از اطمینان از رفع کلیه نواقص اعلام شده، پرونده را برای ارزیابی مجدد بر روی «ارسال پرونده» کلیک نمایید.

تعهد الکترونیکی /مدارک و مستندات فیزیکی

4.1 کدام مدارک را می باید به صورت فیزیکی ارائه نمایم؟
در حال حاضر فرایند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی به صورت کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه انجام می گیرد و نیاز به ارسال هیچکدام از مدارک و مستندات به صورت فیزیکی نیست، به جز تصویر بارگذاری شده در بخش مجوزها که بارگذاری آن طبق ضوابط و قوانین اعطای نماد الزامی است، باید به صورت برابر اصل ارسال شود.
4.2 تعهدنامه به چه منظور و چگونه اخذ می‌گردد؟
متقاضیان با رویت تعهدنامه الکترونیکی و تأیید آن، رعایت قوانین و مقررات جاری کشور و نیز الزامات نماد اعتماد الکترونیکی در وب سایت کسب و کار الکترونیکی متقاضی نماد را متعهد می‌گردند و به منزله پذیرش پیگیری های قانونی و تعلیق نماد پس از نقض تعهدات یاد شده می باشند.. بنابراین به تعداد کسب و کارهایی که هر متقاضی در پرونده خود اضافه می نماید باید تعهدنامه به صورت الکترونیکی را تأیید نماید. .

استعلام صلاحیت فردی

5.1 استعلام صلاحیت فردی در سامانه نماد به چه معنا می باشد؟
صلاحیت فردی متقاضیان نماد(در خصوص متقاضیان حقیقی صاحب امتیاز نماد و در خصوص متقاضیان حقوقی مدیرعامل/رییس هیئت مدیره) برای اعطای نماد از مراجع رسمی طبق مقررات زمان اعطا(درحال حاضر فقط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا) استعلام می گردد.
5.2 چه موقع صلاحیت فردی متقاضیان استعلام می گردد؟چندبار این استعلام انجام می پذیرد؟آیا فرایند اعطای نماد تا دریافت نتیجه استعلام متوقف می گردد؟
پس از تأیید اطلاعات هویتی متقاضیان که در سامانه وارد شده است مشخصات ایشان وارد لیست استعلام می گردد. این استعلام در حال حاضر فقط یکبار انجام شده و پس از افزودن کسب وکار به دفعات تکرار نمی گردد.فرایند اعطای نماد به کسب و کارها موازی استعلام صورت گرفته و هیچگونه توقفی تا زمان دریافت نتیجه در این فرایند صورت نخواهد گرفت.
5.3 پس از نتیجه پاسخ استعلام چه اقدامی صورت می پذیرد؟و متقاضیان چگونه از نتیجه استعلام صورت گرفته آگاهی می یابند؟
پس از دریافت پاسخ استعلام نتیجه که دو حالت:1. تأیید صلاحیت فردی(مثبت)2. رد صلاحیت فردی(منفی) می باشد به همراه شماره و تاریخ نامه پاسخ در پرونده نماد در سامانه ثبت شده و از طریق ایمیل نیز به متقاضیان اطلاع رسانی خواهد شد.
5.4 تأیید صلاحیت فردی یعنی چه؟
تأیید صلاحیت فردی به معنی پاسخ مثبت مرجع رسمی به استعلام به عمل آمده می باشد و به معنای تأیید صلاحیت فردی متقاضی برای داشتن نماد از سوی آن مرجع می باشد.
5.5 رد صلاحیت فردی یعنی چه؟
. رد صلاحیت فردی به معنی پاسخ منفی مرجع رسمی به استعلام به عمل آمده می باشد و به معنای عدم تأیید صلاحیت فردی متقاضی برای داشتن نماد از سوی آن مرجع می باشد
5.6 عدم صلاحیت فردی چه تأثیری بر روی پرونده درخواست نماد می گذارد؟
پرونده متقاضیانی که صلاحیت فردی آنها تایید نمی‌شود، به حالت تعلیق درآمده، مشخصات هویتی افراد رد صلاحیت شده وارد لیست سیاه سیستم می گردد و امکان ارسال درخواست مجدد نماد برای این متقاضیان وجود نخواهد داشت.
5.7 پس از تعلیق پرونده نماد به دلیل رد صلاحیت فردی، متقاضی برای رفع مشکل چه اقدامی می تواند انجام دهد؟
متقاضیان در صورت تمایل می تواند بعد از ورود به کارتابل خود درخواست فرجام خواهی (به معنی درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی) را ثبت نماید. تا در صورت تغییر وضعیت و تایید صلاحیت متقاضی، مجددا فرآیند اعطای نماد پیگیری خواهد شد.
5.8 درخواست فرجام خواهی چیست و چگونه انجام می‌شود؟نیازمند چه مدارکی می باشد و نحوه ارسال این مدارک چگونه است؟
در صورتی که وضعیت پرونده نماد در حالت «تعلیق پرونده نماد به علت رد صلاحیت» قرار گیرد، متقاضی می تواند نسبت به ارسال درخواست فرجام خواهی (درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی) از طریق کارتابل خود در سامانه نماد اقدام نماید تا صلاحیت فردی متقاضی مجددا از مرجع رسمی(درحال حاضر پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا) مورد استعلام قرار گیرد. همچنین لازم است متقاضی اسناد مثبته که می تواند شامل: 1.رأی دادگاه مبنی برائت 2. سند مشخص کننده اجرای حکم صادر شده توسط دادگاه 3. مدرکی که مبین مختومه شدن پرونده سوء سابفه و یا هرگونه سند دال بر رفع مشکل سوء سابقه به جزگواهی عدم سوء پیشینه یا سجل کیفری که مورد قبول نمی باشد را به همراه درخواست فرجام خواهی از طریق بخش تیکت محوریت فرجام خواهی ارسال نمایند. نسبت به درخواستهایی که مدارک مثبته آن ارسال نشده است ترتیب اثری داده نخواهد شد. جهت دریافت مدارک می توانید به دادگاه تشکیل پرونده مراجعه نمایید
5.9 پس از نتیجه پاسخ فرجام خواهی (استعلام صلاحیت برای بار دوم) چه اقدامی صورت می پذیرد؟و متقاضیان چگونه از نتیجه آگاهی می یابند؟
پس از دریافت پاسخ نتیجه فرجام خواهی که دو حالت:1. تأیید صلاحیت فردی(مثبت)2. رد صلاحیت فردی(منفی) می باشد به همراه شماره و تاریخ نامه پاسخ در پرونده نماد در سامانه ثبت شده و از طریق ایمیل نیز به متقاضیان اطلاع رسانی خواهد شد رد صلاحیت فردی(منفی) می باشد به همراه شماره و تاریخ نامه پاسخ در پرونده نماد در سامانه ثبت می گردد. در حالت اول یعنی تأیید صلاحیت، پرونده نماد از حالت تعلیق درآمده و مجددا فرآیند اعطای نماد پیگیری خواهد شد. در حالت دوم یعنی رد صلاحیت نیز از آنجا که ارسال نامه فرجام خواهی صرفا برای یکبار امکان پذیر می باشد ، پرونده نماد برای همیشه به حالت تعلیق درآمده و قابل پیگیری نخواهد بود.
5.10 آیا وضعیت نظام وظیفه در تائید صلاحیت فردی و اخذ نماد اعتماد الکترونیکی تاثیر گذار است؟
با توجه به اینکه عدم شفافیت وضعیت نظام وظیفه برای متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، منجر به رد پاسخ استعلام گواهی عدم سوء پیشینه از اداره اماکن عمومی ناجا و در پی آن توقف فرآیند و تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی می‌گردد، اکیدا توصیه می‌شود پیش از تکمیل مراحل بعدی، از دارا بودن گواهی پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا هرگونه گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت تحصیلی یا پزشکی خود اطمینان حاصل نمائید.

سوالات فنی

6.1 لوگوی نماد در سایت قابل مشاهده نیست، علت چیست؟ چگونه این مشکل رفع می‌شود؟
به دلایل متعددی ممکن است این مشکل بروز کند:
کد نماد در زیردامنه سایت قرار داده شده در حالی که نماد برای دامنه اصلی گرفته شده است.
نماد در دامنه ای که به دامنه اصلی redirect می شود قرارداده شده در حالی که نماد برای دامنه اصلی گرفته شده است.
کد به طور صحیح در سایت قرار داده نشده و تغییراتی در آن اعمال شده است.
6.2 برای دریافت SSL، چه اقداماتی باید انجام گیرد؟
جهت كسب اطلاعات در خصوص SSL به وب‌سایت مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی مورد تأیید داخل که می توانید فهرست این مراکز را در سایت مرکز دولتی ریشه به آدرس www.rca.gov.ir مشاهده نماييد.
6.2 آیا SSL دریافت شده از مراکزی غیر از مراکز صدور گواهی الکترونیکی تحت مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه قابل قبول است؟
بله، گواهی SSL مراکز معتبر و با حداقل اعتبار یکساله قابل قبول است.
6.3 درکدام مرحله از فرآیند بررسی پرونده، میتوانم کد نماد را دریافت نمایم؟
پس از تایید نهایی در کارتابل متقاضی دکمه مشاهده کد فعال می شود. با کلیلک روی آن میتوانید کد را برداشته و در صفحه اصلی فروشگاه خود کپی نمایید.
6.4 تغییر IP تاثیری در نمایش یا عدم در نمایش لوگوی نماد دارد؟
خیر. نمایش لوگو وابستگی به IP ندارد.

تغییر اطلاعات

7.1 من به صورت شخصیت حقیقی، درخواست نماد ثبت نموده ام، اینک درخواست تغییر وضعیت به شخصیت حقوقی دارم. (بر عکس)
تغییر شخصیت از حقیقی به حقوقی و بالعکس قبل از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی امکان پذیر می باشد و متقاضی می تواند با ارسال تیکت درخواست تغییر را ارسال نماید . چنانچه متقاضی پس از اخذ نماد اعتماد درخواست تغییر شخصیت داشته باشد این امکان وجود ندارد و باید طبق راهنمایی های مندرج در بند 10 همین پرسش ها نسبت به ابطال پرونده نماد اقدام و پس از ابطال ، مجدداً می تواند با نوع شخصیتی که می خواهد ثبت نام نماید .
7.2 در صورتی که اطلاعات اعلام شده تغییر کند، چگونه باید این تغییرات اعلام شود؟ پروفایل کسب و کار چگونه ویرایش می‌شود؟
چنانچه متقاضی پس از دریافت نماد تغییری در پرونده کسب و کار داشته باشد می تواند با مراجعه به بخش مدیریت کسب و کار وارد گزینه ویرایش اطلاعات، اطلاعات را تغییر داده و پس از احراز اطلاعات، موارد تغییر یافته در پرونده نیز تغییر خواهد یافت.
7.3 تغییر دامنه بعد از دریافت نماد اعتماد چگونه انجام می‌شود؟
تغییر دامنه امکان پذیر نمی باشد و متقاضی می تواند در پنل کاربری خود افزودن کسب و کار را کلیک نماید و دامنه ی جدید را اضافه نماید.
7.4 اضافه کردن دامنه بعد از دریافت نماد اعتماد چگونه انجام می شود؟
متقاضی می تواند در پنل کاربری خود افزودن کسب و کار را کلیک نماید و دامنه ی جدید را اضافه نماید.
7.5 تغییر اطلاعات مدیرعامل/رییس هیئت مدیره چگونه انجام می شود؟
در حال حاضر متقاضیان حقوقی می توانند با مراجعه به بخش تکمیل فرم اطلاعات، اطلاعات مدیرعامل جدید را جایگزین اطلاعات قبلی کرده و پس از کلیک بر روی تب ذخیره مستندات مربوط به تغییر اطلاعات را در بخش بارگذاری مدارک قسمت اگهی تغییر اعضای هیئت مدیره بارگذاری نمایند. اطلاعات پرونده نماد پس از تأیید از سوی مدیریت نماد، تغییر خواهد کرد.
7.6 آیا امکان تغییر آدرس/نام دامنه وجود دارد؟
خیر. بدین منظور می توان طبق راهنمایی های بند10 نسبت به اابطال نماد دامنه اقدام و برای دامنه جدید از طریق افزودن کسب وکار در پنل کاربری درخواست نماد ارسال نمود.

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی

8.1 پس از دریافت نماد اعتماد، چه اطلاعاتی درباره کسب و کار اینترنتی مربوطه در پروفایل وی نمایش داده می‌شود؟
در صورت احراز شرایط دریافت نماد اعتماد و اخذ این مجوز، اقلام اطلاعاتی زیر به صورت عمومی در پروفایل شما در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد: نام کسب و کار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطا شده، نام صاحب امتیاز، آدرس کسب و کار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی.
8.2 مدت اعتبار مجوز نماد دریافتی در حال اتمام است، آیا تمدید مجوز امکان پذیر است؟ برای تمدید مدت اعتبار نماد چه اقدامی باید انجام شود؟
بله. اعتبار مجوز نماد یکساله بوده و پیش از اتمام مهلت آن، می بایست اطلاعات فرم ثبت نام خود را به روز نمایید. همچنین پرونده را از طریق پنل کاربری خود جهت تمدید ارسال کنید(امکان ارسال درخواست تمدید از یک ماه قبل از انقضای مهلت نماد در پنل کاربری متقاضیان وجود دارد.).در صورتی که وب سایت مورد نظر تخلفی در مدت اعتبار نماد نداشته باشدو در مهلت مقرر شده از طرف مرکز اختلافات کسب وکار خود را با مصرف کنندگان حل کرده باشد همچنین درزمان تمدید نماد فعالیت کسب وکار بدون اطلاع به مرکز تغییر نکرده باشد و مخالف قوانین مدون جمهوری اسلامی ایران (مرتبط با کسب وکارهای اینترنتی) نباشد. توسط کارشناسان در موعد مقرر تمدید اعتبار صورت می گیرد در غیراینصورت ممکن است نماد به مدت یک سال تمدید نگردد و از صاحب امتیاز نشانه نماد تعهد نامه مجدد اخذ گردد.
8.3 برای کسب ستاره‌های بیشتر چه اقدامی باید انجام گیرد؟
در حال حاضر نماد یک ستاره و دو ستاره اعطا می‌گردد. ولی به زودی فرآیند رتبه بندی پس از اطلاع رسانی اجرا خواهد شد.
8.4 چگونه می توان لوگوی نماد بدون ستاره (خاکستری) را دریافت نمود؟
اگر گزینه کسب و کارهای نوپا را در قسمت افزودن دامنه انتخاب نمایید چک لیست الزاماتی که مورد بررسی قرار می گیرد دارای چهار بند می گردد و بعد از تایید نهایی می توانید لوگوی نماد بدون ستاره را دریافت نمایید. اگر مایل به دریافت نماد ستاره دار می باشید نباید گزینه کسب و کارهای نوپا را انتخاب نمایید. .
8.5 چگونه می توان برای کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نماد را دریافت نمود؟
اگر گزینه افزودن شناسه را در مدیریت کسب و کارها در پنل کاربری انتخاب نمایید چک لیست الزاماتی که مورد بررسی قرار می گیرد دارای چهار بند می گردد و بعد از تایید نهایی می توانید لوگوی نماد را دریافت نمایید. اگر کسب وکار شما در قالب وبسایت قبلا موفق به دریافت نماد شده است چنانچه درهمان حوزه کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز نیز فعالیت می کنید می توانید بدون طی فرایند درخواست نماد برای کسب و کارهای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها لوگوی نماد را در صفحه شبکه خود قرار دهید. .

مشکلات ورود به کاربری در سامانه

9.1 در صورت فراموش کردن رمز عبور، چگونه می توانم به سامانه دسترسی داشته باشم؟
در صفحه اصلی وب‌سایت enamad.ir، بر روی « صفحه اصلی پورتال» کلیلک نموده و سپس «ورود به سیستم» را انتخاب نمایید. بر روی عبارت « بازیابی شناسه و رمز» کلیک نمایید. ایمیلی که در حین ثبت نام درج کرده اید را وارد نمایید. لینک "تعریف رمز عبور جدید" به ایمیل شما ارسال می‌گردد. از این طریق می توانید رمز عبور جدبد برای ورود به سامانه را تعریف نمایید.
9.2 شناسه کاربری سامانه اینماد را فراموش کرده ام، چگونه می توانم به سامانه دسترسی داشته باشم؟
می توانید از طریق ورود آدرس ایمیل کاربری نماد (ایمیلی که در حین ثبت نام درج کرده اید) به جای شناسه کاربری وارد کاربری خود در سامانه شوید و یا اینکه نامه درخواست شناسه را به همراه تصویر شناسنامه(اشخاص حقیقی)/ نامه درخواست شناسه در سربرگ شرکت را به همراه تصویر شناسنامه مدیرعامل(اشخاص حقوقی) از طریق تیکت و یا ایمیل info@enamad.ir ارسال نموده تا شناسه کاربری به شما اعلام شود.
9.3 ایمیل ارتباطی خود (ایمیل رابط) با سامانه را فراموش کرده ام، چگونه می توانم از آن اطلاع یابم؟
شما می با ید نامه درخواست شناسه را به همراه تصویر شناسنامه(اشخاص حقیقی)/ نامه درخواست شناسه در سربرگ شرکت را به همراه تصویر شناسنامه مدیرعامل(اشخاص حقوقی) را از طریق تیکت و یا ایمیل info@enamad.ir ارسال نموده آدرس ایمیل رابط را دریافت نمایید
9.4 من به ایمیل کاربری خود در سامانه نماد دسترسی ندارم فرایند تغییر ایمیل رابط چگونه است؟
در این فرایند لازم است صاحب دامنه درخواست تغییراطلاعات رابط خود را به صورت رسمی از طریق تیکت و یا ایمیل info@enamad.ir ارسال نموده و آدرس ایمیل رابط را دریافت نمایید برای این منظور: نماد دارانی که به صورت شخصیت حقوقی ثبت نام کرده اند درخواست خود را در سربرگ شرکت و با امضای مدیر عامل به همراه تصویر کارت ملی مدیرعامل ارسال نمایند. افراد حقیقی لازم است درخواست خود را در قالب سربرگ یا بدون سربرگ اما با مهر فروشگاه و امضای مالک فروشگاه به همراه تصویر کارت ملی متقاضی ارسال نمایند. متن درخواست تغییر اطلاعات رابط:
«اینجانب .............. مدیر کسب و کار اینترنتی ....................با نام دامنه ......................................... و مدیرعامل شرکت ....... (در صورتی که مالکیت کسب و کار اینترنتی به صورت حقوقی است، لازم است عنوان شرکت درج شود . در غیر این صورت نیازی نیست)بدینوسیله درخواست تغییر ایمیل ارتباط با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی/سامانه اینماد (ایمیلی که هنگام ثبت درخواست در پرتال قدیم نماد درج گردیده است) را ارائه می نمایم. آدرس ایمیل جدید: ............................@............... همچنین متعهد می گردم کلیه مسئولیت های ناشی از تغییر آدرس ایمیل بر عهده اینجانب بوده و مسئولیتی متوجه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نمی باشد.
امضا
مهر کسب و کار/مهر شرکت »

ابطال پرونده نماد اعتماد الکترونیکی

10.1برای درخواست ابطال پرونده نماد به چه نحو باید اقدام گردد ؟
کلیه اشخاص حقیقی/حقوقی، پس از دریافت نماد به شرطی که پرونده نماد آنها از قبل تعلیق نشده و یا سه شکایت پاسخ داده نشده ارجاعی از واحد رسیدگی به شکایات نماد اعتماد نداشته باشند، می توانند با مراجعه به پرونده کسب وکار و انتخاب گزنیه "حذف" نسبت به ابطال پرونده نماد کسب وکار خود اقدام نمایند.
10.2برای درخواست ابطال پرونده نماد تعلیق شده به چه نحو باید اقدام گردد ؟
الف:درخواست ابطال اشخاص حقیقی (طبق راهنمایی های بند 10.3)می تواند برروی سربرگ فروشگاه و یا برروی یک برگه عادی تنظیم گردد. این اشخاص باید درخواست ابطال خود را در برگه ای با ذکر علت ابطال ، نام صاحب امتیاز نماد اعتماد الکترونیکی آدرس دامنه و شناسه کاربری، ممهور به مهر فروشگاه(درصورت وجود) و امضای صاحب امتیاز نماد اعتماد، به همراه کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی صاحب امتیاز نماد، با ارسال تیکت و یا ارسال ایمیل به آدرس info@enamad.ir ارسال نمایند.
لازم به ذکر است، قبل از تایید چک لیست امکان حذف دامنه از طریق پنل کاربری قسمت مدیریت کسب وکار وجود دارد.
ب:درخواست ابطال اشخاص حقوقی (طبق راهنمایی های بند 10.3) باید برروی سربرگ شرکت تنظیم گردد. این اشخاص باید درخواست ابطال خود را با ذکر علت ابطال، نام شرکت یا موسسه و..... ، آدرس دامنه و شناسه کاربری، ممهور به مهر شرکت و امضای مدیرعامل به همراه کپی صفحه اول شناسنامه و یا کارت ملی مدیرعامل با ارسال تیکت و یا ارسال ایمیل به آدرس info@enamad.ir ارسال نمایند.
لازم به ذکر است، قبل از تایید چک لیست امکان حذف دامنه از طریق پنل کاربری قسمت مدیریت کسب وکار وجود دارد
10.3 متن درخواست جهت ابطال پرونده اشخاص حقیقی/ حقوقی چگونه باید تنظیم گردد؟
این درخواست جهت اشخاص حقوقی در سربرگ شرکت به امضای مدیر عامل با مهر شرکت تنظیم می گردد.
«اینجانب .............. مدیرعامل شرکت .......... به آدرس دامنه ................ با شناسه ی کاربری ................ به علت................. درخواست ابطال پرونده دامنه مذکور را دارم. همچنین متعهد می گردم کلیه مسئولیت های ناشی از ابطال دامنه از لیست کسب و کارهای دارای نماد بر عهده اینجانب بوده و مسئولیتی متوجه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نمی باشد.» این درخواست جهت اشخاص حقیقی در سربرگ فروشگاه یا یک سر برگ عادی به امضای صاحب امتیاز نماد و مهر فروشگاه (در صورت وجود) تنظیم می گردد.
«اینجانب .............. صاحب امتیاز کسب وکار اینترنتی .................. به آدرس دامنه ................ با شناسه ی کاربری ................ به علت................. درخواست ابطال پرونده دامنه مذکور را دارم. همچنین متعهد می گردم کلیه مسئولیت های ناشی از ابطال دامنه از لیست کسب و کارهای دارای نماد بر عهده اینجانب بوده و مسئولیتی متوجه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نمی باشد.»
10.4برای درخواست ابطال پرونده نماد با شکایت باز به چه نحو باید اقدام گردد ؟
چنانچه شکایات در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی ثبت شده باشد به کارتابل نماد تان در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی وارد شده و در بخش شکایت به شکایات ارسال شده پاسخ دهید، تا گزینه حذف در پنل مدیریت کسب و کار شما فعال شود.
10.5 آیا بعد از ابطال پرونده، درگاه پرداخت اینترنتی سلب می گردد؟
بله. بعد از ابطال پرونده، آدرس دامنه ابطال شده از لیست کسب وکارهای دارای نماد حذف می گردد و درگاه پرداخت اینترنتی نیز قطع می گردد.
10.6 درخواست ابطال شامل کدام دامنه ها می گردد؟
دامنه هایی که در لیست کسب وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد می توانند درخواست ابطال پرونده دامنه را با ذکر علت ارسال کنند.
10.7 شناسه کاربری که باید در درخواست ابطال قید گردد چیست؟
شناسه ای که صاحب امتیاز نماد اعتماد، به وسیله آن وارد کارتابل خود می گردد، شناسه کاربری نام دارد.
10.8 آیا می‌توان درخواست ابطال پرونده ای را داد که نماد اعتماد الکترونیکی آن به نام کسی دیگر ثبت شده باشد؟
تنها کسی که می تواند به غیر از فرد صاحب امتیاز نماد اعتماد درخواست ابطال نماد اعتماد را بدهد، که امتیاز دامنه به نام وی ثبت شده باشد. در این صورت فرد می تواند درخواست ابطال نماد اعتماد مربوط به دامنه خود را داده از طریق ایمیل info همان سایت به ایمیل نماد ارسال نماید. در خصوص دامنه هایی که پسوند آنها .irنیست می توانند تصویری از سایت whois به همراه درخواست خود که در آن امتیاز دامنه به نام شخص(اشخاص حقیقی)/ به نام شرکت و یا مدیرعامل و یا رییس هیئت مدیره (اشخاص حقوقی) درج شده باشد، ارسال نمایند.

درخواست پروانه کسب فروشگاه مجازی

11.1 چه کسانی مشمول اخذ پروانه کسب میباشند ؟
با توجه به اینکه پروانه کسب فروشگاه های مجازی تنها به آن دسته از کسب و کارهایی تعلق می گیرد که مشمول قانون نظام صنفی بوده و به عبارت دیگر، فعالیت صنفی دارند، در صورتی که فعالیت شما غیر صنفی است، از لزوم اخذ این پروانه، معاف می باشید. به منظور تشخیص صنفی یا غیرصنفی بودن فعالیت خود، به فهرست مشاغل صنفی مراجعه نمایید.
11.2 کسب و کارهای دارای نماد جهت اخذ پروانه کسب فروشگاه مجازی چگونه عمل کنند ؟
آن دسته از کسب و کارهای اینترنتی که قبلا از سامانه اینماد، نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت نموده اند، با مراجعه به پنل کاربری خود واز قسمت مشاهده اطلاعات و انتخاب "نوع فعالیت" به صورت "صنفی" می توانند نسبت به درخواست پروانه کسب اقدام نمایند. در منوی سمت راست روی گزینه "مدیریت کسب و کار" کلیک نمایید سپس روی "تغییر نوع فعالیت"کلیک و گزینه "صنفی" را انتخاب نمایید و این تغییرات را ذخیره فرمایید و مراحل بعدی را طبق راهنما دنبال نمایید.
11.3 متقاضیان جدید جهت اخذ پروانه کسب چگونه عمل کنند؟
کسب و کارهای اینترنتی که در حال طی مراحل اخذ نماد اعتماد الکترونیکی بوده و یا هنوز در سامانه اینماد ثبت نام نکرده اند، می¬توانند از طریق مراجعه به پنل کاربری خود در سامانه اینماد، پس از طی مراحل لازم، نسبت به ارسال درخواست پروانه کسب فروشگاه خود اقدام نمایند. توجه نمایید براساس مفاد آیین نامه مزبور، نماد اعتماد شما تا زمان تایید پروانه کسب اعطاء نخواهد شد و همزمان با صدور پروانه کسب، نماد اعتماد شما صادر خواهد شد. بعد از ثبت نام در سامانه و احراز اطلاعات، از منوی سمت راست گزینه "افزودن کسب و کار" را انتخاب نمایید، سپس از لیست کشویی "نوع فعالیت" گزینه "صنفی" را انتخاب فرمایید و بعد از تکمیل سایر اطلاعات مربوطه و ذخیره آنها، ادامه مراحل را طبق راهنما تکمیل نمایید.
11.4 چه مدارک اضافی جهت اخذ پروانه کسب لازم است؟
برای دریافت پروانه کسب مطابق قانون نظام صنفی و آیین نامه تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی ملزم به مراجعه حضوری به اتاق اصناف شهرستان مربوطه، پرداخت هزینه حق عضویت و همچنین تسلیم مدارک اضافی علاوه بر آنچه برای نماد اعتماد الکترونیکی ارائه کرده اید، می باشید. برای اطلاع از فرآیند اخذ پروانه کسب و راهنمایی های لازم به سایت مرکز اصناف و بازرگانان ایران به آدرس iranianasnaf.ir مراجعه نمایید.برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن02154604000، بگیرید.
11.5 پروانه کسب صادر و دریافت شده است .ولی همچنان مهر در انتظار پروانه کسب در لوگوی نماد نمایش داده می شود علت چیست؟
باید جهت به روز شدن و اعلام صدور پروانه کسب متقاضی از اصناف پیگیری شود.
11.6 چگونه می توان از طریق پنل نماد لوگوی در حال بررسی ساماندهی را دریافت نمود؟
بدین منظور متقاضیان، پس از دریافت نماد اعتماد، می توانند در پنل کاربری خود در سامانه اینماد با انتخاب گزینه «دریافت کد ساماندهی» اقدام به دریافت این کد نمایند. برای کسب و کارهای اینترنتی که پیش تر نماد دریافت کرده اند نیز امکان درخواست کد مذکور از طریق گزینه «درخواست کد ساماندهی» در پنل کاربری وجود دارد.

سوالات متداول مربوط به بخش رسیدگی به شکایت از کسب وکارهای الکترونیکی دارای نماد

12.1 چگونه در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی شکایت خود را ثبت نماییم؟
فرایند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) و به صورت غیرحضوری انجام می‏گیرد. به این ترتیب که متقاضی با مراجعه به این سامانه به آدرس enamad.ir، وارد بخش ورود به سامانه ثبت شکایات شده و با وارد کردن اطلاعات (نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل، شناسه کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور) حساب کاربری خود را ایجاد می‌نماید و پس از آن می‌تواند با ورود به کارتابل خود و با وارد نمودن اطلاعات (دامنه متشاکی، شماره فاکتور یا کد رهگیری خرید، نوع شکایت و توضیحات مربوط به شکایت) اقدام به ثبت شکایت نماید.
12.2 برای ثبت شکایت نیاز به درج چه اطلاعاتی می باشد؟
متقاضی با مراجعه به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس enamad.ir، وارد بخش ورود به سامانه ثبت شکایات شده و با وارد کردن اطلاعات (نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل، شناسه کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور) حساب کاربری خود را ایجاد می‌نماید و پس از آن می‌تواند با ورود به کارتابل خود و با وارد نمودن اطلاعات (دامنه متشاکی، شماره فاکتور یا کد رهگیری خرید، نوع شکایت و توضیحات مربوط به شکایت) اقدام به ثبت شکایت نماید.
12.3 برای ثبت شکایت آیا نیازمند به درج شماره پیش فاکتور و یا کد پیگیری خرید می باشد؟
بله، درج شماره پیش فاکتور و یا کد پیگیری الزامی می باشد.
12.4 آیا امکان ثبت شکایت از تمامی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد؟
خیر، تنها خریداران می توانند شکایت از کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی را ثبت نمایند.
12.5 آیا بدون ثبت نام در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی امکان درج شکایت وجود دارد.
خیر، برای ثبت شکایت در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی می بایست ابتدا ثبت نام نمایید و سپس با نام کاربری و رمز عبور ایجاد شده در سامانه اقدام به ثبت شکایت نمایید.
12.6 چنانچه قبلاً در بخش شکایت نماد اعتماد ثبت نام کرده باشیم آیا برای ثبت شکایت جدید می بایست مجدد ثبت نام نماییم؟
خیر، شما می بایست با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه نماد اعتماد برای ورود به بخش شکایات دارید وارد کارتابل شکایاتتان شده و در آنجا اقدام به ثبت شکایت جدید نمایید.
12.7 چرا امکان ثبت نام در بخش شکایات سامانه نماد اعتماد وجود ندارد و خطا می دهد؟
شما می بایست اطلاعات را بطور کامل تکمیل نموده و همچنین دقت نمایید که برای تعریف رمز عبور می بایست از ترکیب حروف بزرگ و کوچک و همچنین از کاراکترهای خاص مانند (@ و # و ...) و همچنین از اعداد استفاده نمایید. و رمز عبور شما می بایست حتماً شامل سه مورد ذکر شده باشد و چنانچه شما تنها یک مورد و یا حتی دو مورد را رعایت نمایید به شما خطا داده می شود و استفاده از هر سه مورد الزامی می باشد.
12.8 چرا امکان ثبت شکایت پس از ثبت نام وجود ندارد و خطا می دهد؟
شما می بایست اطلاعات را بطور کامل تکمیل نموده و همچنین دقت نمایید که نام دامنه را حتماً تایپ نموده و نام دامنه بدون www و http:// باشد و همچنین دقت نمایید متن شکایت را تایپ نموده و از حروفی مانند (: ، / و غیره) در متن شکایت استفاده نشود. و متن شکایت می بایست حداکثر شامل 4000 کاراکتر باشد.
12.9 چگونه پس از ثبت شکایت در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی می توانم اطلاعات خود مانند شماره تماس و غیره را تغییر دهم؟
شما می بایست هرگونه تغییر اطلاعاتی را که شخص شما قادر به تغییر آن نمی باشید را به ایمیل info@enamad.ir اطلاع دهید.
12.10 چگونه می توانم شکایت خود را پیگیری نمایم؟
شما می توانید با نام کاربری و رمز عبور خود که برای بخش شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی دارید وارد کارتابل شکایتتان شده و شکایت را پیگیری نمایید. لازم به ذکر است که از زمانی که شما شکایت را در سامانه ثبت می نمایید 48 ساعت به فروشگاه فرصت داده می شود که به شکایت شما پاسخ دهد. چنانچه فروشگاه در مدت زمان تعیین شده پاسخ بدهد جوابیه ی ایشان برای شما نمایش داده می شود و شما می توانید جواب خود را یا مجدداً برای فروشگاه و یا جهت میانجیگری به کارشناس نماد اعتماد الکترونیکی ارسال نمایید.
12.11 کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشم و برای پیگیری شکایاتی که از دامنه اینجانب شده است چگونه اقدام نمایم؟
چنانچه شکایات در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی ثبت شده باشد به کارتابل نماد تان در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی وارد شده و در بخش شکایت به شکایات ارسال شده پاسخ دهید. و شما می بایست هروز کارتابل شکایتتان را بررسی نمایید. لکن برخی کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارند که به شکایات خود که پیش تر از طریق ایمیل برای آنها ارسال شده است پاسخ نداده اند و زمانیکه به مرحله تمدید می رسند اقدام به پیگیری شکایات می نمایند که شکایات اعلام شده از طریق ایمیل را می بایست پاسخ آنها را به ایمیل opinion@enamad.ir ارسال نمایند.
12.12 منظور از ارسال مستندات خرید چیست؟
اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک خرید مشخص دارد، این مدارک نشان دهندۀ تاریخ، مبلغ و ماهیت رویداد خرید می‌باشد. مانند پیش فاکتور خرید و غیره
12.13 رمز عبور خود را جهت ورود به کارتابل شکایتم فراموش کرده ام؟
چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید در صفحه‌ی https://comp.enamad.ir/Panel بروی لینک بازیابی شناسه و رمز کلیک نمایید و آدرس ایمیلی که قبلاً در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی جهت ثبت نام وارد کرده اید را درج نمایید. لینک فعالسازی رمز برای شما ایمیل می گردد.
12.14 نام کاربری خود را فراموش کرده ام؟
چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید در صفحه‌ی https://comp.enamad.ir/Panel بروی لینک بازیابی شناسه و رمز کلیک نمایید و آدرس ایمیلی که قبلاً در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی جهت ثبت نام وارد کرده اید را درج نمایید. لینک فعالسازی رمز برای شما ایمیل می گردد. و در قسمت سابجکت(موضوع) لینک ارسال شده نام کاربری شما درج شده است.
12.15 برای تغییر رمز عبور نیاز به درج ایمیلی که قبلاً در سامانه ثبت کرده ام می باشد ولی به ایمیل مذکور دسترسی ندارم چگونه می توانم ایمیل خود را تغییر دهم؟
درخواستتان را به ایمیل info@enamad.ir ارسال نمایید.
12.16 چنانچه شکایت از طریق بخش رسیدگی به شکایات نماد اعتماد الکترونیکی به نتیجه نرسد آیا به مراجع ذی صلاح ارجاع داده می شود؟
بله. چنانچه شکایت از طریق میانجیگری مرکز به نتیجه نرسد شکایت به مراجع ذی صلاح ارجاع داده می شود و پس از اخذ جوابیه از مراجع از طریق کارتابل شکایت به اطلاع شاکی رسانده می شود.
12.17 آیا شاخص‌هایی در فرآیند ثبت و بررسی شکایات جهت بررسی رفتار کسب و کار در مواجه با شکایت دریافتی وجود دارد؟
بله وجود دارد. شاخص‌هایی که در این فرآیند در نظر گرفته شده است شاخصی‌هایی است که مستقیماً روی رفتار کسب و کار در مواجه با شکایت دریافتی تمرکز دارد. از آنجاییکه این شاخص‏ها روی رفتار تعریف شده و ضروری کسب و کار تاکید داشته و به طور عادی باید از سمت کسب و کار رعایت شود، لذا عدم رعایت آنها کاهش امتیاز را بدنبال خواهد داشت. برای مثال پاسخگویی کسب و کار به مصرف کننده از جمله قواعد ضروری رفتار کسب و کار در تعامل با مصرف‌کننده است و در صورت عدم رعایت امتیاز کاهشی بدنبال خواهد داشت.
12.18 شاخص‏های مطرح شده در بند 12.18 چیست و نحوه امتیازدهی به آنها چگونه است؟
ردیفشاخصبازه امتیازنوعتوضیحات
1تعداد شکایات بدون پاسخ48 تا 0کاهشی به ازای هر شکایت در حوزه تحویل کالا و خدمت و عدم عودت وجه پرداختی در انصراف از خرید، 5 امتیاز کاهش می یابد به ازای هر شکایت در سایر موضوعات شکایت 3 امتیاز کاهش می‏یابد
2شکایت حل نشده37 تا 0کاهشیبه ازای هر شکایت 1 امتیاز کاهش می یابد
3تاخیر در پاسخگویی5 تا 0کاهشیبه ازای هر تاخیر 1 امتیاز کاهش می یابد


شکایت بدون پاسخ:

در هرمرحله از فرآیند رسیدگی به شکایت (تعامل مستقیم با مصرف‌کننده یا تعامل با میانجیگر) در صورت گذشت سه فرصت 48 ساعته و عدم پاسخگویی کسب و کار شکایت بدون پاسخ در نظر گرفته می شود.
شکایت حل نشده:

شکایتی که پس از ارائه راه حل توسط میانجی‏گر، راه حل مورد نظر توسط کسب و کار مورد پذیرش قرار نگرفته است.
شکایتی که پس از ارائه راه حل توسط میانجی‏گر، راه حل مورد نظر توسط کسب و کار اجرا نشده است.
تاخیر در پاسخگویی:

عدم پاسخگویی کسب و کار به پیام‌های دریافتی پس از طی 48 ساعت مهلت سیستمی در هر مرحله از فرایند بررسی شکایت.
12.19 امتیازات کسب و کار با توجه به بازه امتیازی در نظر گرفته شده برای شاخص ها چگونه محاسبه می شود؟
در فرآیند شکایت امتیاز کسب و کار از 90 امتیاز محاسبه می‌شود و به ازای رخداد هر یک از شاخص‌های کاهشی، از مجموع امتیازات کسب و کار کسر امتیاز صورت می‌گیرد. هرچند بازه امتیازی هر یک از شاخص‌ها مقدار تعریف شده‌ای دارد، با این وجود در صورتی که امتیاز کسب و کاری در هر یک از شاخص‌های کاهشی مذکور به مقدار صفر رسید، پس از آن در صورت بروز مجدد شاخص‏های کاهشی در عملکرد، به میزان کسر امتیاز مربوط به شاخص، نمره منفی در تاریخچه عملکرد کسب و کار ثبت می‌گردد، ولی در امتیاز نهایی وی تاثیر نخواهد گذاشت، این مساله در زمانی که کسب و کار نسبت به جبران امتیازات کاهشی خود اقدام می‌نماید به کارگرفته می‌شود. بطوریکه برای رسیدن به سطح امتیاز مثبت در بازه امتیازی تعریف شده در هر یک از سه شاخص کاهشی، می‌بایست تمامی امتیازات منفی در تاریخچه عملکرد خود را جبران نموده باشد.
12.20 نحوه ی جبران امتیاز در خصوص شکایات پاسخ داده نشده از سوی کسب و کار چگونه است؟
جبران امتیاز در این بخش منوط به پاسخگویی کسب و کار به شکایت مورد نظر است. پس از پاسخگویی امتیاز کسر شده پس از طی مدت زمانی برابر با تعداد روزهای تاخیر کسب و کار در پاسخگویی به امتیازات کسب و کار در این بخش باز می‏گردد.
12.21 نحوه ی جبران امتیاز در خصوص شکایات حل نشده از سوی کسب و کار چگونه است؟
جبران امتیاز در این بخش منوط به حل کردن شکایت مورد نظر از سوی کسب و کار است. پس از حل شکایت و اجرای راهکار ارائه شده توسط میانجی‏گر، صرفا همان مقدار امتیاز کسر شده مرتبط با همان شکایت، پس از طی مدت زمانی برابر با تعداد روزهای تاخیر کسب و کار در حل شکایت مذکور به امتیازات وی در این بخش باز می‏گردد. تبصره: در صورتی که پس از ارجاع کسب و کار به نهادهای نظارتی، قصوری از جانب کسب و کار در حل شکایت شناسایی نشد، امتیاز کسر شده از کسب و کار بلافاصله پس از دریافت پاسخ نهاد نظارتی جبران میگردد.
12.22 نحوه ی جبران امتیاز در خصوص تاخیر در پاسخگویی شکایات از سوی کسب و کار چگونه است؟
جبران امتیاز در این بخش پس از طی مدت زمان سه ماه صورت می‏گیرد. بدین ترتیب که به ازای هر یک امتیاز کسر شده در این بخش پس از گذشت مدت زمان سه ماه از تاریخ کسر، امتیاز مورد نظر یک واحد افزایش می‌یابد.
12.23 چگونه کسب و کار از امتیاز شکایت خود مطلع می شود؟
کسب و کار می تواند با ورود به کارتابل خود، در قسمت مدیریت کسب و کار، در جلوی دامنه ی مورد نظر، بروی گزینه تغییرات امتیاز کلیک نماید و امتیازات خود را مشاهده نماید.
12.24 آیا نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار با رسیدن به امتیاز مشخصی تعلیق می گردد؟
چنانچه مجموع امتیازات کسب و کار از 90 امتیاز به زیر 40 امتیاز برسد نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار تعلیق می‌گردد. شایان ذکر است برای تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی در خصوص شکایات موارد دیگری هم وجود دارد که منجر به تعلیق نماد اعتماد کسب و کار می‌گردد. به عنوان مثال، عدم پاسخگویی به تعداد مشخصی از شکایات و یا عدم توجه به اخطارهای ارسال شده از سوی واحد رسیدگی به شکایات نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کار. و یا چنانچه شکایتی از کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی از سوی مراجع ذی‌صلاح به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی جهت تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ارجاع گردد مرکز می‌تواند پس از بررسی و پیگیری موضوع بدون در نظر گرفتن امتیازات اخذ شده توسط کسب و کار اقدام به تعلیق فروشگاه نماید.
12.25 چنانچه به دلیل عدم پاسخگویی به شکایات نماد اعتماد کسب و کاری تعلیق گردد برای رفع تعلیق آن کسب و کار چه اقدامی می بایست انجام دهد؟
کسب و کار می‌بایست ابتدا به تمامی شکایات باز خود پاسخ داده و مدت زمانی که کسب و کار در حالت تعلیق می‌ماند تا رفع تعلیق آن توسط مرکز انجام شود برابر با مدت زمان تاخیر از اولین شکایت بدون پاسخ ایشان می‌باشد.

سوالات در زمینه نظارت بر کسب و کارهای دارای نماد

13.1 کسب و کارهای الکترونیکی از چه طریق می توانند متوجه اخطارهای تخلفاتی خود شوند؟
کسب و کارهای الکترونیکی جهت مشاهده تخلفات خود می توانند از طریق پنل کاربری و لینک نظارت، تخلفات خود را که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بخش اینماد دریافت نموده اند، مشاهده نمایند.
13.2 کسب و کارهای الکترونیکی درخصوص تخلفات دریافتی چه اقداماتی باید انجام دهند؟
کسب و کارهای الکترونیکی باید جهت رفع موارد ذکر شده (تخلفات) در پنل خود به مدت 48 ساعت کاری اقدام نمایند.
13.3 در صورت عدم پیگیری و رفع موارد تخلفاتی از سوی کسب و کارها ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بخش اینماد چه اقداماتی انجام می دهد؟
براساس تعهدنامه‌ نماد اعتماد الکترونیکی که همه دارندگان نماد موظف به رعایت آن هستند و با توجه به عدم پیگیری و پاسخگویی کسب وکار الکترونیکی در خصوص اخطار دریافت شده، از سوی نماد اعتماد الکترونیکی ،حق تعلیق نشانه نماد اعتماد الکترونیکی کسب وکار اینترنتی برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی محفوظ می‌باشد.